Muistelo Ruppovaaran koulun
alkuajoilta.
Uuden koulun rakentamisesta oli puhuttu
vuosia ja ihmeeltä se tuntui kun työt viimein käynnistyivät.
Koulua oli rakentamassa joukko
tamperelaisia ja katselin silloin ”suuren maailman” menoa silmät
ympyriäisinä. Nähtiin, kuinka ammattityöläiset ryyppäsivät
viikonloppuisin ja muutamat vähän riehastelivat, toiset taas
muuttuivat hissukoiksi. Eräät paikkakunnan tyttäretkin ihastuivat
rahaa käyttäviin rentoihin maailmanmiehiin ja taisipa silloin
romantiikkakin roihahdella, eikä turhaan. Rakentaminen tarjosi myös
muutamille kyläläisillekin oikean työpaikan hetkeksi.
Urheilukenttä siirtyi nykyiselle paikalleen, koulun toiselta puolen
ja alkoi vilkas pesäpallon harrastus. Kentän valmistuminen oli
hitaampi kuin koulun, mutta vajaakuntoisella kentälläkin pelattiin
pesäpalloa, jopa välitunneillakin. Iltaisin oli kylän nuorten
miesten pesäpallomatseja, joihin itsekin osallistuin. Pelit
hiipuivat vähitellen, miesten avioituessa. Kotona lienee ollut
mielenkiintoisemmat ”pelit” meneillään.
Ruppovaaran taloissa pidettyjen
kouluvuosien jälkeen, kivinen kerrostalokoulu oli aikamoinen
saavutus ”syrjäkylän” penskoille. Siirtyminen uuteen kouluun ei
aiheuttanut vastalauseita, koska koulu oli suorastaan ylellinen,
talokouluihin verrattuna. Siihen aikaan koululaiset eivät
sanottavasti pystyneet vaikuttamaan asioihin. Opettajan sana oli
laki, vaikka saattoi joskus olla väärässäkin.
Niihin aikoihin koulussa ei puhuttu
lukihäiriöistä, tai muista yksilön koulunkäyntiä haittaavista
tekijöistä, vaikka niitä saattoi olla enemmän kuin nykyaikaan
Mihinkä moni olisi pystynytkään, jos hänen lukihäiriönsä olisi
todettu aikanaan, eikä sitä olisi laitettu automaattisesti
tyhmyyden piikkiin. Vastaavasti allergioita ei esiintynyt siinä
mittakaavassa kuin nykyään. Eipä oikein tiedetty mitä
semmoinenkin sana tarkoittaa.
Perusvalmiudet saatiin elämälle ja ne
joilla oli näkemyksiä ja visioita, ovat päässeet pitkällekin.
Mitä hyötyä pitkälle pääsystä on, voi taas olla aivan eri
juttu.
Mieleeni muistuu koulukuri, joka oli
niihin aikoihin aivan omaa luokkaansa.
-50 luvulla oli monella vielä kova
rangaistuksen pelko, sekä kotoa, että koulusta. Itseltäni katosi
3:n ja 4 luokan välillä maantieto, jonka olin saanut koulusta
Jumppasessa, kannet irronneina, sidokset ratkenneina. Kuvittelin, jos
katoaminen paljastuu, kuinka siitä selviää, koska rahaa ei ollut.
Kävin koulua loput 4 vuotta ilman maantiedon kirjaa. Kyllä sitä
muutaman jälki-istunnon istui maantiedon puuttumisen takia. Joskus
tilanne oli tosi täpärä, kun johtaja opettaja Nikkonen halusi
nähdä minun maantiedon kirjan ja sanktio olisi ollut kova (kovuutta
ei kerrottu), jos se ei ilmesty määrätyllä hetkellä. Ratkaisevan
tunnin alettua, opettajan kääntäessä selkänsä, oppilaskaveri
naapuri pulpettirivistä antoi minulle lainaksi maantiedon kirjan
joten selvisin kuin ihmeen kaupalla tilanteesta. Viimeisillä
luokilla sain kuitenkin jopa kunniamainintoja opettajalta, kuinka
hyvin olen lukenut maantiedon läksyni, ”ottakaa
esimerkkiä”. Eihän minulla ollut mistä lukea, mutta olin
ruvennut seuraamaan hänen opetustaan, kun hän kävi tulevaa läksyä
läpi edellisellä maantiedon tunnilla. Vertailun vuoksi nykyaikana,
ei edes valtionkassan kähveltäjän ei tarvitse pelätä mitään.
Hän saa vaan lisää kunniamerkkejä ja tarjolla on hyviä virkoja
kautta koko maailman. Nimi jää historiaan, joita oppilaat
tulevaisuudessa pänttäävät päähänsä.
Opetuksessa sattui joskus myös
hupaisia tapauksia, jolloin oppilaat sai olla viisaampia kuin
opettaja. Opettajan tehdessä laskuesimerkkejä taululle ja
yksinkertaisetkin esimerkit tuotti vaikeuksia, kun opettaja oli
katsonut esimerkkejä lasisesta laskukirjasta ;-)
Mitä jäi kaipaamaan sen ajan
opetuksesta, oli esim. soiton alkeet. Koulussa oli harmoni, mutta
siihen ei saanut kostea muut kuin opettaja. Kuinka pienellä
opastuksella olisikaan saanut soiton alkeet pieniin päihin ja
kiinnostuneet olisi voinut jatkaa harjoitteluaan, hankittuaan
aikanaan oman ”hanurin”.
Jälkikäteen ajatellen, myös
jonkinlainen yhteiskuntaoppi olisi ollut paikallaan. Lakitieto ja
kenen niitä täytyy noudattaa, olisi myös selventänyt näkemyksiä.
Myös se, ketä varten lait on tehty. Lakien valmistelusta, ja
vaikutukset eri kansankerroksiin. Valaisua myös eri ammattien
eduista olisi ollut paikallaan, koska tietoa syrjäkylillä ei ollut.
Nythän monta silloista oppilasta meni eteenpäin ajopuu teorian
mukana. Onnistuen kuka paremmin kuka huonommin. Näkemyksiä ja
kauaskatseisuutta tulevaisuuteen, oli vain harvojen vanhemmilla.
Pänttäämiset sotapäälliköiden
”urotöistä” ja vuosiluvuista
ei minusta paljon ole antanut eväitä elämään, vaikka
ne piti päntätä laiskan uhallakin päähänsä. (eikä yhtään
vuosilukua ole enää mielessä)
Paljonkaan ei myös koulussa
keskusteltu, miksi kunniaa jaettiin ”tyranneille”, jotka
hyökkäsivät rauhallisten kansakuntien kimppuun. Mentaliteetti oli
historian kirjoissakin se, kuinka voittaja oli aina oikeassa.
Kunnioitettava ja rohkea.
Olisihan siinä sivussa voinut antaa
vastapainoksi opastusta oppilaille vaikka sopimusten teosta,
ihmissuhteista ja kaikista oman koulun oppilaiden maailmalla
pärjäämistä edistävistä seikoista. Olisihan se ollut ainakin
yhtä tärkeää, kuin entisaikojen sotapäälliköiden syntymä ja
kuolema-aikojen muistaminenkin.
No se oli sitä aikaa, nythän on
kaikki jo toisin ja nämä lienee huomioitu opetuksessa.
Pienenä hauskana erikoisuutena sen
ajan oppilaiden käytöksestä oli, kun
opettaja Nikkosella oli tapa kysellä
syksyllä, ensimmäisen kuuran tultua maahan, kuinka moni on tullut
kouluun suksella? Keväällä taas kysymys oli: Kuinka moni on tullut
paljain jaloin kouluun? Muistan kuinka hämmästynyt oli hänen
ilmeensä, kun ensimmäisten pälvien ilmestyttyä, joku oli tullut
paljasjaloin kouluun. –40 ja vielä –50 luvullakin oli tapana
ainakin pojilla, heittää kengät pois ensimmäisten pälvien
ilmestyttyä auringon käyviin paikkoihin. Jos koulumatkasta oli
60-70% sulaa, moni poika ei ottanut enää kenkiä mukaan kouluun
saakka.
Eräs poika kertoi kuinka hän jätti
kenkänsä lähilatoon, mutta päivän aikana satoi 15-20cm lunta,
oli siinä ollut juoksemista paljasti jaloin lumessa liki 2,5km? Kun
pääsi pihan lähelle hän pani ladossa kengät jalkaansa ja meni
kotia, äiti siellä sanoi, että eikö ollutkin hyvä kun hän vaati
aamulla kengät jalkaan kouluun lähtiessä! Poika ei sanonut, että oli
paljasti jaloin hän oli koulussa!
Toivotan onnea 50 vuotiaalle
koulullemme. Koulu on hyvin tehty ja kestää vielä monta 50
vuotistaivalta, jos vain oppilaita riittää. Se taas riippuu siitä,
onko nuorilla pareilla paljon harrastuksia keskenään. Myös
lupaavilla tulevaisuuden näkymilläkin on ratkaiseva merkityksensä.
Mauno Strandén
Keinutie
00940 Helsinki
maunoenator@gmail.com
Ps. Tällä kirjoituksella sain Kiteen historiakirjan, laitan kuvan kirjasta kun löydän sen!
Tässä koulun 50 vuotis juhlassa, tunnette varmaan kaikki!
Tämän näköinen se koulu on, joissakin esiintyy hiukan "fiksattu" koulu!
Siinä aika kultasi muistot, kaikkihan muistaa tuon järvenkin tuolla takana ;)
Siinä koulun henkilökuntaa!
Nyt sitä koulua ei ole kouluna, sen osti yksityinen?
50v juhlista
Vielä hienoja kampauksia ;) Voitin kirjoituskilpailun, en tiedä oliko muita kirjoittajia ;) Kirja kädessä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti