12
Kouluajoista 1950-1957
Koulu
oli minulle hiukan tervanjuontia. Pahinta oli nimimuisti ja Suomen
kieli. Voihan olla niinkin fiini ”tauti”, kuin lukihäiriö.
Mehän paikkakunnalla puhuttiin aivan eri kieltä, kuin mihin
koulussa piti sopeutua. Lukeminen takkusi, samoin oikein kirjoitus
läpi koko koulun. Siinä valossa viimeisessä todistusten
jakotilaisuudessa sain stipendin jäljellä olevista oppilaista,
olivat opettajat kaukonäköisiä. Olisihan se enemmänkin oppinut ,
mutta tuo lukihäiriö…;-) (”Vitsi vitsi”.) Todellakin sain mediasta tietää omasta pahasta lukihäiriöstä liki eläkeiän kynnyksellä, olen voittanut silti ihan vahingossa kirjoituskilpailut joihin olen osallistunut!
Silti
kaikkein heikoimmasta asemasta oli hyvä ponnistaa, kun ei voi pudota
alemmaksi.
Kolmannen
ja neljännen luokan vaihtuessa hävisi minulta maantieto. Maantieto
oli ollut jo saadessani hajalla, lehdet irti ja kannet repaleina,
mutta sen puuttumista en uskaltanut kertoa kellekkään. Istuin
arestissa ja olin laiskassa, mutta rangaistuksen pelossa en kertonut
että kirjaa ei ole. Kotona ei ollut rahaa, ja mitä virkakoneisto
olisi tehnyt, siitä ei ollut kuin pahoja aavisteluja. Koko koulun
ajan 7 luokkaa ja jatkot maantieto puuttui. 6-7 luokalla huomasin
opettajan selittävän tulevan läksyn hyvinkin tarkkaan ja
seuraavalla maantiedon tunnilla osasin parhaiden läksyn.
Opettaja Nikkonen antoikin tunnustusta, että lukekaapa läksyt yhtä
hyvin kuin Mauno. Opettajalla ei ollut aavistustakaan, että eihän
mulla ollut kirjaa mistä lukea? Kerran oli tiukka tilanne, kun minun olisi
pitänyt näyttää maantietoni, ja se oli viimeinen tilaisuus, joku
sanktio olisi ollut tulossa ja minulla ei ollut kirjaa, niin yksi
oppilas kaveri antoi kirjansa hetkeksi, kun opettaja käänsi
selkänsä. Opettajakin oli tyytyväinen, ”löytyihän se kirja kun
tiukalle pantiin”??
Joskus
oli helpompaa, kun opettaja oli hutikassa koko päivän ja
laskutunnilla ei osannut laskea enää tavallisia yhteen ja
vähennyslaskujakaan. Me neuvottiin silloin opettajaa, mutta nauraa
ei saanut, kaiken täytyi mennä arvokkaasti.
Ruppovaaraanhan
valmistui uusi koulu –50 luvulla, olosuhteet parani taloissa käydyn
koulun jälkeen huomattavasti. Opetuksesta silti puuttui jotain
tärkeää, tavoitteellisuus. Kertomukset mitä maailmalla tehdään
ja miksi nämä opeteltavat taidot ovat tarpeelliset. Myös käytännön
elämän opit olisi ollut paikallaan, sopimukset, kauppakirjat, omat
oikeudet, ym ym.
Koulussa
tapahtuneet rokotukset myös yritin väistellä, siinä onnistuenkin.
Ei kukaan ollut kertonut mikä on rokotuksen perimmäinen tarkoitus
ja mitä ainetta ne laittaa persuuksiin. Kertomukset olivat, että
kuolleista mädistä eläimistä otetaan jotain ja sillä rokotetaan.
Opettaja
Nikkosella oli tapana kysyä syksyllä ensi kuuran tultua maahan:
Kuinka moni on tullut suksella kouluun? Keväällä oli pälvien
ilmestyttyä kysymys: Kuinka moni on tullut paljain jaloin kouluun?
Silloin muistan kerran opettajan suun loksahtaneen, kun joku nosti
kätensä ylös merkiksi, että oli tullut paljasti jaloin kouluun,
vaikka vain osa matkasta oli sulaa.
Koulun
joulukuusitilaisuus oli meille oppilaille jännitysten paikka. Siellä
piti esiintyä näytelmissä, tai esittää yleensä jotain. Siihen
aikaan läheteltiin myös joulukortteja kavereille, joita pukki
sitten jakoi. Oli se sitten jännää, saiko joiltakin jännittäviltä
henkilöiltä kortin joilta toivoi. Kortteja kirjoiteltiin 5-10 kpl
ja saanti oli samaa luokkaa, tai pienempi.
Myös
varakkaampien lasten vanhemmat osallistui tilaisuuteen, minun Äiti
ei tullut, kun ei ollut tarkoitukseen sopivia vaatteita!
Myös
kevätjuhla oli minulle tunnetta täynnä. Oppilaat oli
parhaimmissaan ja suvivirsi raikui. Ulkona oli usein vahva kevään
tuoksu joka väkevästi ilmoitti kesän tulosta. Myös meillä
koululaisilla oli väkevä elämän halu, sen kanavia vaan ei vielä
silloin tiennyt, kuinka se pääsee kelläkin valloilleen.
Mauno Strandén
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti